Dzisiaj kontynuacja tematu wizerunkowej rywalizacji systemów 4x4, czyli Quattro od Audi, xDrive od BMW oraz 4MATIC od Mercedesa. W zeszłym tygodniu opisywałem pomysły Mercedes, który podszedł do promocji swojej technologicznej marki z rozpędem, angażując znaną twarz i korzystając z wizerunku służb ratowniczych, a także umożliwiając przyszłym klientom i fanom przetestowanie swoich rozwiązań technicznych w warunkach górskich. Teraz pora na BMW i Audi. Co zrobili konkurenci 4MATIC’a? Czy aby na pewno wszystkie kampanie miały napęd na cztery koła?
![]() |
Źródło: BMW.pl |
Hasłami zimowej kampania reklamowana napędu xDrive są „Najinteligentniejszy napęd na 4 koła!” oraz „Miasteczko xDrive”. Szczególnie to drugie pewnie wielu osobom mignęło gdzieś przed oczami a to za sprawą reklamy telewizyjnej. Zatem na początek, gwoli łagodnego wprowadzenia w świat przyczepności i hiperkontroli, 30 sekund dla BMW.
A gdyby znaleźć się w takiej wiosce… Kluczowym projektem tego producenta jest BMW xDrive Live Tour. To seria spotkań m.in. w Warszawie, Debrznie (województwo pomorskie) i Kamieniu Śląskim (opolskie), w ramach których przyszli klienci, ale i miłośnicy marki oraz wszelcy pasjonaci motoryzacji, mogli wziąć udział w testowaniu samochodów BMW z napędem 4x4. Z nieco mniejszym rozmachem odbyło się też spotkanie w Białce Tatrzańskiej. Generalnie pomysł równie prosty, co oddziałujący na emocje, bo kto nie chciałby poszaleć nowiutkim BMW?! Jak chwali się sam producent –
„Przenieść moc tam, gdzie da największy rezultat - proste założenie, które inteligentny napęd na cztery koła xDrive realizuje bardzo przekonująco.”Może i tak jest w rzeczywistości. Niestety nie miałem okazję zasiąść za kierownicą BMW i sprawdzić na własnej skórze, jak xDrive działa na śniegu (...jako x-tysięczny w kolejce oczekujących na zaproszenie na Live Tour). Może w przyszłym roku się uda, bo BMW organizuje te eventy cyklicznie, i to nie tylko w Polsce. Tak na przykład wyglądał Live Tour 2013 na warszawskim Bemowie:
BMW xDrive Live Tour 2013 – 19.02.13, Slot 2 Źródło: BMW.pl |
… i jest taka gra
BMW postanowiło mocno zadbać o facebookowiczów i maniaków gier komputerowych, ponownie udostępniając, nieporównywalnie bardziej rozbudowaną niż gra Mercedesa, aplikację reklamującą napęd xDrive. Tu, w odróżnieniu od 4MATIC’a, mamy jednak do czynienia z aplikacją globalną, czyli po angielsku. Klasycznie, jak w tego typu grach – dostajesz samochód i jeździsz, zdobywając kolejne poziomy i kasę na nowe samochody. BMW xDrive Challenge 2012 to, jak głosi slogan zachęcający do skorzystania z aplikacji, „the coolest game on Facebook”.
![]() |
BMW xDrive Challenge 2012 |
„Zeszłoroczna edycja gry xDrive Challenge okazała się niebywałym sukcesem. Łącznie swoje możliwości za kierownicą modelu BMW z systemem xDrive sprawdziło 146 065 kierowców z 10 krajów, którzy przejechali łącznie dokładnie 7 284 644,64 km, co znaczy że 182 razy okrążyli Ziemię. Dodatkowo gracze 213 256 razy podzielili się na Facebooku swoimi wrażeniami, a ich statusy odnotowały 5 612 556 komentarzy i like'ów.”Plus dla BMW. Myślę, że jeszcze nie raz wrócę do tej aplikacji.
Zima z BMW
Na początku lutego wszyscy chętni mogli wziąć udział w zawodach
narciarskich dla amatorów BMW xDrive Cup w Białce Tatrzańskiej. Także w Białce
BMW razem z jedną ze szkół narciarskich prowadziło bezpłatne szkolenia dla
narciarzy. Tak w skrócie wyglądała akcja zimazbmw.pl.
Foto: PAP/Maciej Kulczyński, Źródło: PolskieRadio.pl |
Jak to zwykle bywa, ogół aktywności prowadzonych przez BMW w ramach promocji xDrive znajdziemy na dedykowanej zakładce na stronie marki, a także w relacjach na Facebooku.
Reasumując, BMW skorzystało z międzynarodowych aktywności
marki i globalnych kontekstów jak gra na FB czy sponsoring Mistrzostw Świata. Widać
także, że bawarski producent zmierza do jasno wyznaczonego celu, co przejawia się we
wszystkich działaniach marki. O co chodzi? O radość z jazdy!
Gdzie jest Quattro?
Jednymi z nielicznych przejawów aktywności reklamowej Audi była kampania billboardowa z początku tego roku, przypominająca o Quattro. Poza tym epizodem, Audi skupiło uwagę fanów na Facebooku, zakładając osobną sekcję "quattro". Znajdziemy tam krótką historię napędu czy ciekawostkę, dlaczego Quattro to Quattro.
Zakładka "quattro" na profilu Facebook Audi Polska |
Trzecią z proponowanych przez markę aktywności jest publikowanie na firmowym fan page'u filmów lub zdjęć z Audi Quattro w roli głównej. W tym kontekście, celowo lub też nie, w grudniu 2012 w Internecie pojawiło się nagranie, na którym Audi A6 sunie po mocno zaśnieżonym poboczu, omijając zakorkowaną szosę. Większość kopii filmu, publikowanego w wielu miejscach, była opatrzona nazwą "Audi Quattro + [tu wpisz, co chcesz]". Czy to viral przygotowany przez dział marketingu Audi? Czy przypadkowe nagranie?
W ramach zimowej promocji Audi warto jeszcze wspomnieć o filmach promujących napęd Quattro na kanale YouTube Audi. Najciekawsze propozycje to filmik pokazujący działanie systemu 4x4 od Audi oraz historia Quattro połączona z wprowadzeniem nowego bolidu Audi R18 (poniżej). Niestety, poza tytułami filmów, nie są to polskie produkcje.
I na tym kończy się aktywność marketingowa Audi dla systemu Quattro. Przynajmniej ta szeroko zauważalna.
Kto najsilniejszy?
Tym razem Mercedes i BMW zdeklasowali Audi. Ta ostatnia marka przerzuciła ciężar promocji na klientów i fanów Quattro, co chyba nie podziałało zbyt skutecznie. Motomaniaków przyciągnęły za to pomysły na promocję napędów 4MATIC i xDrive, i co warto podkreślić, nie byli to tylko zagorzali wyznawcy.
Co do Mercedesa spodziewam się, że następne miesiące przyniosą kolejne, ciekawe projekty, tym bardziej że w 2013 przy okazji premiery modelu CLA debiutuje ulepszona wersja 4MATIC'a. BMW z xDrive też z pewnością nie odpuści. Widać, że koncern z Bawarii stawia na szeroką i przemyślaną promocję, czego dowody daje nie tylko komunikacja BMW, ale też działania innego koncernowego brandu - Mini. A Audi, może szykuje ofensywę na zimę 2013/2014? Kto wie...
Na koniec jeszcze krótkie, subiektywne zestawienie najlepszych pomysłów na promocję napędów 4x4.
Najciekawsze z punktu widzenia fanów marek były:
1. Testy napędów, a szczególnie pomysł na xDrive Live Tour BMW.
2. Dedykowane strony www - tu według mnie najlepiej spisał się Mercedes.
3. Konkursy - tu też Mercedes trafił w dziesiątkę.
4. Media społecznościowe - BMW przebiło konkurentów rozbudowaną grą na Facebook'a.
5. Działania z pogranicza CSR - plus dla Mercedesa i kampanii edukacyjnej z GOPR.
Dodatkowo Mercedes zasłużył na ekstra punkty za uwzględnienie w swojej promocji, nawet w przypadku wykorzystywania materiałów globalnych, języka polskiego (m.in. tłumaczenia filmów, polskie aplikacje).
Najważniejsze jednak w marketingowej rywalizacji 4x4 jest to, że zyskują fani marek - nowe imprezy firmowe, możliwość testowania samochodów i coraz więcej ekstremalnych emocji!
A za tydzień na Drajw o tym, jak marki motoryzacyjne wychowują przyszłych konsumentów. Przyczepności!
Każdy z tych systemów jest na swój sposób doskonały i wyjątkowy. Warto jednak zwrócić uwagę na ich oprogramowanie, które ma największy wpływ na skuteczność. Dlatego najbardziej wartościowe są porównania w tych samych warunkach.
OdpowiedzUsuńCiekawe porównanie i trafne wnioski. Jakoś mnie nie dziwi przewaga BMW ale Mercedes lekko zaskoczył. Chyba i tak jednak zdecydowałbym się postawić na Audi.
OdpowiedzUsuńDla jakości wyników wypadałoby porównać auta o zbliżonej mocy i co bardzo ważne - przy takich samych oponach (a mam tu na myśli głębokość bieżnika). W przeciwnym razie wyniki nie będą miarodajne. I chyba także warto, aby za kierownicą zasiadali kierowcy o podobnych umiejętnościach. W przeciwnym razie może okazać się, że auto miejskie ma lepsze własności trakcyjne, niż np. Jeep w wersji 4x4.
OdpowiedzUsuńPrzy współcześnie zaawansowanej technologii producentów aut prawdopodobnie każdy z napędów będzie prezentował zbliżone właściwości trakcyjne. A to, który z nich w konkretnym przypadku będzie lepszy, o ile można tak to określić, zależy od opon, umiejętności kierowcy i innych czynników leżących poza cechami napędu. Tak myślę.
OdpowiedzUsuńW pełni się zgadzam
UsuńŚwietny artykuł
OdpowiedzUsuńNooo nieźle to wygląda.
OdpowiedzUsuńTen wpis zawiera wiele bardzo ciekawych informacji. Przyznam że bardzo mi się spodobał.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńRewelacyjny jest ten wpis
OdpowiedzUsuńWartościowe informacje
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńFascynujący wpis. Podoba mi się.
OdpowiedzUsuń