„Zdaję sobie sprawę, że pojazdami naszej marki jeżdżą także mafiosi, ale prawdą jest, że nie są oni ich wyłącznymi użytkownikami. Właścicielami BMW są też osoby niezwiązane ze światem przestępczym: właściciele firm, przedsiębiorcy, ludzie na stanowiskach, nawet prezydent i oni oczywiście nie chcą być kojarzeni z mafią. Mogą mieć złe samopoczucie, gdy są postrzegani jako nieuczciwi, dlatego chcielibyśmy zmienić ten wizerunek.”
Erich Papke, prezes BMW Polska w latach 2003-2009
Dzisiaj pora na drugą stronę
medalu pt. BWM w Polsce. W prześmiewczym Internecie BMW jako symbol wiochy funkcjonuje
do dzisiaj. Ale w świadomości klientów marek Premium i fanów motoryzacji ten
wizerunek uległ znacznemu osłabieniu. Przezwyciężanie stereotypu „gangsterskiej
marki” nie jest proste, ale w mojej ocenie dobrze wychodzi BMW. Kiedy patrzę na
parkujące pod moim blokiem X3 i serię 3 nawet przez myśl mi nie przechodzi, że
to współczesna „czarna wołga” (kto nie wie, o czym mowa, zapraszam do
Wikipedii).
Aktualnie z kryzysem
wizerunkowym walczy raczej m.in. mercedes czy volvo. Co zrobią, żeby powalczyć
o koszulkę lidera na rynku Premium? Czas pokaże. Dziś wiemy za to, co zrobiło
BMW przez ostatnie 10 lat działania na polskim rynku, by zyskać w oczach
Kowalskiego.
Salon BMW Inchcape Motor na warszawskim Bemowie Źródło: BMW-inchcape.pl |
Do chwili uruchomienia
oddziału w Polsce BMW nie prowadziło żadnych działań
promocyjnych. Wiedząc, że w 2003 roku nie była to czysta karta, szefowie marki
rozpoczęli działania wizerunkowe bardzo szeroko. Objęły one każdy aspekt
funkcjonowania firmy. Kluczowe były takie działania jak - reorganizacja sieci
sprzedaży, nowa oferta produktowa i odpowiednia strategia reklamowa. Druga
linia działań to skojarzenie BWM z kluczowymi przesłaniami - BMW to marka
luksusowa i wyjątkowa.
Może banalne,
ale podstawą budowania pozytywnego image'u było uruchomienie sprzedaży samochodów BMW w ramach autoryzowanej
sieci dealerskiej. Takie rozwiązanie pozwalało na pełną kontrolę wizerunku
wszystkich podmiotów związanych z BMW w Polsce. Wcześniej nowe samochody BMW
sprzedawali różni importerzy i handlarze. Obecnie BMW to 19 salonów dealerskich
w 14 miastach (największy to salon Inchcape Motor w Warszawie).
![]() |
BMW X3 Źródło: Moto.pl |
Trzecim
kluczowym elementem układanki była strategia reklamowa. W ostatnich latach w
Polsce różne marki reklamują celebryci. Ostatnio był Karolak w reklamach
Hyundaia czy wcześniej, wykorzystanie Suzuki Shift podczas kręcenia popularnego
serialu „Magda M.” na TVN. BMW wybrało inną drogę, którą wcześniej z
powodzeniem wykorzystała centrala w Monachium. Czyli reklamujemy samochody, nie
ludzi.
Druga linia działań, to budowanie skojarzeń z marką poprzez obecność w świecie kluczowych potencjalnych klientów i zagorzałych fanów, ale tych, którzy na siłownię chodzą raczej dla zdrowia. Sponsoring wybranych wydarzeń sportowych i kulturalnych, a także social media. Tym BMW budowało i nadal buduje swój pozytywny wizerunek.
Druga linia działań, to budowanie skojarzeń z marką poprzez obecność w świecie kluczowych potencjalnych klientów i zagorzałych fanów, ale tych, którzy na siłownię chodzą raczej dla zdrowia. Sponsoring wybranych wydarzeń sportowych i kulturalnych, a także social media. Tym BMW budowało i nadal buduje swój pozytywny wizerunek.
Co do sportu, to
dość klasycznie wybór padł na golf, yachting i sporty motorowe. Najbardziej
warte uwagi jest wykorzystanie wizerunku Roberta Kubicy, który jeżdżąc w teamie
BMW Sauber F1, stał się naszym bohaterem narodowym (startował jako kierowca
testowy). Tu BMW wykorzystało globalne atuty marki. Bo czy najdroższy i
najbardziej prestiżowy sport motorowy świata nie jest idealnym zapleczem do
budowania wizerunku marki Premium?
![]() |
BMW Pit Lane Park na warszawskim Bemowie (2008) Źródło: Motonews.pl za Mototarget.pl |
Na bazie
popularności Kubicy BMW zorganizowało po raz pierwszy w Polsce miasteczko
Formuły 1 - BMW Pit Lane Park. Jest to „wystawa” technologiczna, która jeździ
po całym świecie, promując markę i rozgrywki F1. Pierwsza polska edycja BMW Pit
Lane Park w 2007 roku przyciągnęła aż 100 tys. widzów. Powtórzę, 100 tys. fanów
motoryzacji. To tyle, ile mecze Polaków na Euro przyciągnęły do strefy kibica
pod Pałacem Kultury. Była to jedna z największych komercyjnych imprez w Polsce,
plasująca się obok np. Opener Festivalu Heinekena. Imprezę powtórzono w 2008 roku. Policja szacowała, że na warszawskim Bemowie
pojawiło się aż 160 tys. osób. BMW rok później wycofało się z F1, ale efekt
wizerunkowy w Polsce z lat 2007-2008 był nie do przecenienia.
Jednak
samochodami BMW nie jeżdżą tylko faceci żądni adrenaliny. Klienci premium to
także konsumpcja kultury wyższej. Siedem lat temu BMW zainicjowało BMW Jazz
Club – coroczny koncert z udziałem najlepszych jazzowych muzyków w kraju i na
świecie. Wystarczy przytoczyć kilka faktów z edycji 2012, żeby zobaczyć o jakim
poziomie imprezy mówimy. Dyrektorem artystycznym
ostatniego BMW Jazz Club był dziennikarz muzyczny Rafał Bryndal, a sam koncert
odbył się w Teatrze Wielkim w Warszawie. BMW zaprosiło Terri Lyne Carrington, ubiegłoroczną
laureatkę nagrody Grammy, czyli muzyczny odpowiednik Oskara (więcej na bmwjazzclub.pl).
Innym
przykładem zaangażowania BMW w kulturę i sztukę może być także projekt OperaLab.
Dla mniej
zamożnych, ale też i młodszych, BMW weszło do mediów społecznościowych. Markę
znajdziemy na YouTube, Facebooku, gdzie
z początkiem lutego 2013 BMW Polska ma ponad 119 tysięcy fanów, Twitterze a nawet Instagramie.
Podsumowując
działalność wizerunkową BMW w Polsce (powyższe to tyko wybrane przykłady),
chciałbym przywołać wypowiedzi uczestników polskiego rynku motoryzacyjnego.
„(…) BMW miało kiedyś poważny problem z wizerunkiem, ponieważ było ulubionym autem "polskich gangsterów" vel dresiarzy i tak poniekąd zostało. Chociaż w latach 90-tych również Mercedes powinien dołączyć do tego grona. Teraz wszystko się zmienia i coraz mniej pojawia się skojarzeń, F1, Kubica, DTM oraz celebryci, którym BMW użycza różnorodne modele. Cały czas brzemię "ciemnej marki" jest na BMW, jednak z czasem na pewno zniknie i zmieni się na plus. Może już tak jest... Obecnie BMW jest liderem w segmencie premium zostawiając Audi i Mercedesa w tyle."
Paweł Świć, prezes zarządu CARMILE POLSKA (importer samochodów luksusowych)
„Negatywne skojarzenia rzeczywiście w zasadzie zniknęły. Jeżeli jeszcze gdzieniegdzie są, to wiążą się z modelami z lat 90.”
Wojciech Drzewiecki, dyrektor instytutu badań rynku motoryzacyjnego Samar
Dla mnie
najlepszych podsumowaniem zmian wizerunkowych BMW w Polsce jest ostatnia
reklama telewizyjna marki. Mimo, że to reklama globalna, pasuje także do naszej
rzeczywistości. 10 lat polskiego BMW określiłbym trzema słowami „Radość z
jazdy”!
Na tym kończę historię BMW.
Do samej marki i jej aktywności promocyjnej na pewno będę jeszcze wielokrotnie
powracał. A w kolejny wtorek przyjrzę się bliżej sukcesowi najbardziej znanego
kalendarza świata. Zapraszam na bloga!
W BMW najbardziej imponuje ich strategia marketingowa. Potrafią oni w swoich spotach reklamowych zaciekawić klienta, oraz przedstawić markę jako coś więcej niż samochód. Próbują pokazać przede wszystkim radość płynącą z jazdy :)
OdpowiedzUsuńCenne informacje i wskazówki.
OdpowiedzUsuńTe samochody przyciągają uwagę, ponieważ są kojarzone z niezwykłą solidnością i niezawodnością. Jeśli decydujemy się na zakup, trzeba jednak dokładnie przemyśleć wybór, bo jeden model nie jest równy drugiemu.
OdpowiedzUsuńPoszukujesz wysokiej jakości auto części do swojego BMW? Zajrzyj na stronę autoczescizielonkipl . Znajdziesz tam bogaty wybór części, akumulatorów i opon samochodowych. To tam zaopatrzysz się w oleje, płyny czy układ wydechowy do auta. Produkty dostępne na stronie to wyjątkowa jakość oraz atrakcyjne ceny.
OdpowiedzUsuńŚwietny wpis
OdpowiedzUsuńSuper wpis
OdpowiedzUsuńJest tutaj wiele ciekawych i istotnych informacji.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis, dobrze się to czyta. Sama coraz częściej łapię się na tym, że BMW zaczyna mnie naprawdę kusić. Ostatnio byłam w salonie BMW w Tarnowie i muszę przyznać, że modele z oferty premium selection robią świetne wrażenie. Do tego profesjonalna obsługa i porządny serwis BMW na miejscu. Widać, że marka naprawdę trzyma poziom.
OdpowiedzUsuń