2014/12/08

Mercedes - marka z humorem ;-)

Mercedes w przeważającej części kojarzy się z luksusem, starszymi facetami i czymś "poważnym". Szanowana marka dla biznesmenów, próbująca odmłodzić swój wizerunek i zbliżyć się do BMW czy Audi. Ale wystarczy spojrzeć na prezesa marki ze Stuttgartu, by zrozumieć, że to całkiem wesoła marka ;-)



Wirujący seks

To ruszamy. Może na początek najnowsza prezentacja Vito. Wydawałoby się, że reklama vana raczej nie może być sexi. Sexi są samochody sportowe, usportowione i jakkolwiek inaczej ze sportem związane. No chyba, że zadamy sobie pytanie, skąd się biorą takie sexi vany? Od razu mała wskazówka - odpowiedź "z fabryki" jest zbyt prosta. Dlatego Mercedes przygotował film fabularny.

Krótki zwiastun: Vany biorą się z miłości mocarnych ciężarówek (w tej roli Actros) z ekskluzywnymi, sportowymi coupe (tu casting wygrała Klasa S). Za muzykę był odpowiedzialny dźwiękowiec "Dirty dancing", bo na ścieżce dźwiękowe usłyszymy utwór The Time of My Life.

I wychodzi romans z elementami thrillera i filmów pościgowych. Ladies and gentleman, The new Vito!


I kto teraz powie, że Mercedes nie ma polotu? W końcu to nie takie proste produkować samochody klasy wyższej, a jednocześnie użytkowe i nie straci przy tym swojej klasy. Czy ktoś wyobraża sobie BMW albo Audi w nadwoziu typu bus/van? No może Audi to wiadomo, bo przecież mamy VW Craftery itp. Ale BMW?! …no sumie też wiadomo :-) jakby ktoś chciał zobaczyć, to Chińczycy wypuścili coś co się zowie Brilliance (poniżej) i całkiem przypadkiem dziobem przypomina bi-em-dabilju.



I pytanie na koniec, biorąc pod uwagę, jak rodzą się Mercedesy Vito, ma ktoś pomysł, z jakiego związku zrodził się Renault Traffic???


Przyczajony kurczak, ukryty...

Vito to świeżynka, a nieco wcześniej Mercedes postanowił odgrzać patent na kurę w reklamie (podobno wcześniej wykorzystali to w Fuji do promocji swoich aparatów) i w ten alegoryczny sposób wprowadzić do świadomości klientów Intelligent Drive MAGIC BODY CONTROL, czyli inteligenty system stabilizacji toru jazdy, wykorzystujący kamerę wideo do skanowania otoczenia i korygowania na bieżąco położenia samochodu.

Dlaczego kurczak? Bo ptak ten ma tę unikalna cechę, że jego głowa pozostaje w niezmienione pozycji, nawet gdy ciało się porusza. Ot, taka ewolucyjna właściwość.


Nieoczekiwanie do reklamy Mercedesa nawiązał Jaguar, nie unikający walki na  reklamy porównawcze. Brytyjczycy (czy Hindusi jak kto woli - teraz właścicielem marki jest Grupa TATA, która produkuje m.in. stal i herbatę :-)) nie tylko dali po nosie Mercedesowi, ale przy okazji sprytnie (lub 'smart' jak kto woli) przemycili swoją kampanię promocyjną #GoodToBeBad, o której może kiedyś napiszę, jeśli z trudem znajdę jakieś wolne godziny.


Mercedes się nie dał i refleks kota potraktował kolejną technologią, tym razem PRE-SAFE. 2:1 dla Mercedesa!



I za to właśnie uwielbiam marketingowe wojny reklamowe - za odrobinę sarkazmu, inteligenty humor i cięte riposty, które ścinają przeciwnika nisko, przy samej podłodze. Już wyobrażam sobie, co o tym pojedynku mówią w działach marketingu specjaliści mistrzów tego gatunku, czyli BMW i Audi...


Mercedes Zalando

I na zakończenie jeszcze coś, co wprawdzie nie wyszło bezpośrednio od Mercedesa, ale mocno się z nim wiąże poprzez inną niemiecką marką, a mianowicie Zalando. Największy sklep on-line z ciuchami i butami z tamtej strony Odry wymyślił sobie coś takiego jak Zalando Fashion Car, przerabiając nowe A-classe na mobilną szafkę na buty + przebieralnię. Premiera ZFC odbyła się nie byle gdzie, bo podczas 83. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Mógłby opisać, co robi to cudo, ale nie będę się bawił w parafrazy. Biuro prasowe Zalando rozpisało się wystarczająco:
"Fashion Concept Car Zalando przenosi mobilne zakupy w zupełnie nowy wymiar zgodnie z zasadą: zobaczyć – zachwycić się – zamówić – otrzymać. A wszystko to, dzięki aplikacji rozszerzonej rzeczywistości, która została stworzona specjalnie dla Zalando. Od teraz strój zauważony na ulicy jest rozpoznawany przy pomocy kamery iPad, umieszczonej w samochodzie i od razu można go zamówić w sklepie internetowym Zalando. Dzięki koordynacji GPS paczka zostanie dostarczona bezpośrednio do samochodu. Zamówione artykuły można od razu przymierzyć znajdującej się w aucie mobilnej przebieralni. Fashion Box gwarantuje wystarczająco dużo miejsca do przechowywania zakupionych rzeczy. Nie byłoby to auto Zalando, gdyby nie klakson, który naśladuje charakterystyczny okrzyk szczęścia. Samochód od razu przykuje uwagę wszystkich."

Nieźle jak na kompakt klasy Premium!

I kto teraz powie, że Mercedes to marka dla sztywnych, starszych panów z brzuchem? ;-)

6 komentarzy:

  1. Renault Traffic to jest transformers ;) Moim zdaniem brakuje takich pozytywnych reklam. Inne marki powinny brać przykład :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo udany artykuł ;) będę częściej tu zaglądała

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubie markę Mercedes. Mam sowją 600 od wielu lat. I dbam. Co sezon gumy wymieniam. Teraz zamówiłem sobie opony i nowe oświetlenie z FeuVert i jestem bardzo zadowolony. Nie zainwestowałem dużo.Częsci zamienne do Merca to większy ból :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten Mercedesik zalando cieszył by się zainteresowaniem wśród kobiet.

    OdpowiedzUsuń