Odpowiedzialni pracodawcy
Firmom motoryzacyjnym, z których większość to korporacje, zależy na wizerunku dobrego, a co za tym idzie pożądanego pracodawcy. Np. w marcu Grupa MAN w Polsce i Volvo Polska otrzymały certyfikat Top Employers dla najlepszych pracodawców, a firmy Volkswagen Poznań i Toyota Manufacturing Motor Polska zostały uznane za najbardziej atrakcyjnych pracodawców w rankingu Randstad Award 2013 (w pierwszej dwudziestce znalazły się jeszcze Mercedes-Benz Polska, Man Bus i Skoda Auto Polska).
Jakimi dobrymi praktykami mogą się pochwalić firm z branży automotive? Według publikacji FOB firmy stawiają na wolontariat pracowniczy. Na przykład TRI Poland (japoński producent części samochodowych) zainicjowało projekt „Aktywne TRI”, w ramach którego uruchomiło program grantowy. Każdy pracownik ma szansę zaproponować swój pomysł na promocję tematyki z zakresu edukacji, ekologii, pomocy społecznej, promocji zdrowia, sportu i kultury, a najlepsze pomysły są realizowane.

Inne projekty z zakresu budowania wizerunku dobrego pracodawcy zakładają m.in. wsparcie dla przyszłych matek jak w programie Volkswagen Polska „Przyszła Mama”. VW postawił na elastyczność czasu pracy, dając kobietom w ciąży możliwość skrócenia dnia pracy do 6 godzin, z zachowanie pełnego wynagrodzenia, oraz specjalne miejsca parkingowe i udogodnienia w miejscu wykonywania pracy. Dzięki programowi zyskują też młode mamy, które mogą korzystać z pomieszczenia do karmienia i bezpłatnych badań lekarskich.
Volkswagen dba o zdrowie także innych pracowników. W firmie dział Ochrony Zdrowia opracował tzw. „Kalendarz profilaktyczny”. Pracownicy przeszli ogólne badania, dzięki którym zdefiniowano najczęstsze problemy zdrowotne pracowników. Na tej podstawie prowadzone są akcje informacyjne i edukacyjne podnoszące świadomość zdrowotną, a także profilaktyczne badania okresowe w firmowych ambulatoriach. VW pokrywa też część kosztów bardziej zaawansowanych badań i udostępnia pracownikom Centrum Rehabilitacyjno-Sportowe na terenie firmy.
Na podobnej zasadzie działają programy edukacyjno-profilaktyczne w Michelin Polska. Przykładem takich działań prozdrowotnych jest projekt „Zdrowy kręgosłup”, gdzie rehabilitanci pomagali pracownikom z dolegliwościami mięśniowo-szkieletowymi.
![]() |
Źródło: Michelin.com |
Jakie jeszcze odpowiedzialne pomysły mają firmy motoryzacyjne? Michelin Polska prowadzi specjalny program adaptacyjny dla nowych pracowników, w którym nowicjusze w organizacji przechodzą całą serię szkoleń wdrażających do pracy. Z kolei TRI Poland promuje bezpieczeństwo w pracy (linie produkcyjne). Tu pracownicy są zachęcani do zgłaszania potencjalnych zagrożenia w miejscu pracy, które firma po szczegółowej analizie może na stałe wyeliminować. TRI wprowadziło też w przedsiębiorstwie „Kodeks postępowania etycznego”.
Nieco bardziej tradycyjnie, firmy motoryzacyjne inwestują w kampanie promujące bezpieczeństwo na drodze zarówno kierowców, jak i pieszych.
Zacznijmy od najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Działania edukacyjny skierowane do dzieci ze szkół podstawowych prowadzą TRI Poland - „Bezpieczna droga do szkoły” oraz Renault Polska - „Bezpieczeństwa dla Wszystkich”, a dla kilkulatków Michelin Polska realizuje „Przedszkolny program edukacji komunikacyjnej Autochodzik”. Michelin jest także autorem dwóch projektów edukacyjnych dla młodych rowerzystów - kampanii społecznej „Spokojna głowa w kasku” i projektu realizowanego wspólnie z Komisją Europejską w latach 2009-2012 - ROSYPE (Road Safety for Young People in Europe). Większość tych programów oparta jest na podobnych schematach działania i narzędziach komunikacyjnych. Dla dzieci i młodzieży prowadzone są prelekcje, wydawane specjalne publikacje edukacyjne (książeczki, komiksy), aranżowane spotkania z funkcjonariuszami Straży Miejskiej i Policji, rozdawane gadżety (np. Michelin fundowało kaski rowerzystom), prowadzone platformy e-lerningowe (Renault), organizowane konkursy (np. plastyczne), wykupowane billboardy reklamujące akcje. Szczególnie oryginalny jest pomysł „Autochodzik", projekt Michelin i partnerów akcji. Tutaj w ramach projektu wszystkie olsztyńskie przedszkola zostały wyposażone w zestawy edukacyjne – mini miasteczka drogowe, gdzie dzieci mogą zapoznać się z ponad 100 elementami występującymi na drodze, np. znakami czy sygnalizacjami. „Autochodzik” zakłada integrację nauki zasad bezpieczeństwa z nauczaniem prowadzonym w przedszkolach.
Dla starszy uczestników ruchu drogowego swoje propozycje przygotowało Renault, DaimlerChrysler i Toyota. Jednym z ciekawszych przykładów jest program „Dyskoteka”, prowadzony przez Renault. Firma zorganizowała konkurs dla młodych kierowców połączony z kampanią edukacyjną, poruszającą problem wypadków po imprezach. Wiele wypadków śmiertelnych jest bowiem udziałem młodych kierowców, wracających nocą z dyskotek. 200 wybranych osób mogło doskonalić swoje umiejętności jako kierowcy w Szkole Jazdy Renault w Sochaczewie, a potem, jako ambasadorzy programu, przekazywać zdobytą wiedzę dalej.
Na szkolenia postawiła też Toyota Motor Manufacturing Poland. W rejonie Wałbrzycha, gdzie znajduje się fabryka Toyoty a także jest wiele niebezpiecznych odcinków drogowych (dużo zakrętów, zimą mocno zaśnieżone drogi), firma zaangażowała się w program organizowany przez Wałbrzyską Akademię Bezpiecznej Jazdy – „Bezpieczny kierowca”. Mieszkańcy Wałbrzycha i okolic mogli wziąć udział w szkoleniach z zakresu bezpiecznego zachowania na drodze a także ekologicznej jazdy. Uzupełnieniem akcji były medialne kampanie reklamowe oraz szkolenia na specjalnych symulatorach jazdy w lokalnych centrach handlowych.
Z kolei na pomysł edukowania kierowców flotowych wpadł organizator akcji „Bezpieczna Flota” - Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. W ramach projektu opracowano i rozdystrybuowano w firmach posiadający floty „Przewodnika Bezpieczna Flota Standardy”.
Publikacje Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego Źródło: pbd.org.pl |
Odpowiedzialni lokalnie
Producenci, którzy mają w Polsce swoje fabryki, chętnie wspierają także społeczność lokalną. W raportach FOB jest wiele przykładów z zakresu community relations, także działań firm z branży motoryzacyjnej. Na przykład TRI Poland prowadzi program stypendialny dla uzdolnionych dzieci z ubogich rodzin, a Volkswagen Poznań organizuje dla dzieci ze szkół podstawowych lokalne rozgrywki piłki ręcznej w ramach programu „Mini Handball” i „Akademii Szczypiorniaka”. Z kolei DailmerChrysler uruchomił projekt „Soboty z techniką”, w ramach którego w czasie specjalnych spotkań dzieci i młodzież poznają historię nauki i techniki oraz uzupełniają swoją wiedzę szkolna.
![]() |
Źródło: Volkswagen-poznan.pl |
Michelin realizuje jeszcze inny autorski pomysł. W ramach Fundacji Rozwoju Michelin firma prowadzi program wsparcia finansowego dla przedsiębiorstw produkcyjnych z sektora MSP z województwa warmińsko-mazurskiego. Na pomoc mogą liczyć firmy, które poprzez swoją działalność i innowacyjne pomysły przyczyniają się do rozwoju lokalnej gospodarki, w tym miejsc pracy. W praktyce Michelin udziela przedsiębiorcom gwarancji dla kredytów od 80 do 240 tys. złotych oraz świadczy usługi doradcze. A firmy, które otrzymują wsparcie, są regularnie monitorowane pod kątem efektywności i skuteczności realizacji inwestycji. Podobne projekty realizowane są przez Grupę Michelin na całym świecie.

Inne odpowiedzialne praktyki
Firma Michelin jest autorem największej liczby odpowiedzialnych pomysłów w branży automotive. Kolejnym projektem francuskiego producenta jest akcja „Ciśnienie pod kontrolą”. Michelin wysłało w Polskę tzw. ciśnieniobusy, wyposażone w sprzęt do kontroli ciśnienia w oponach samochodów poruszających się po krajowych drogach. Eksperci sprawdzali stan napompowania kół i edukowali polskich kierowców o skutkach nieprawidłowego ciśnienia w oponach. Jak to zwykle bywa, Polska na tle Europy wypadła słabo. W pierwszej edycji akcji prawie 90% samochodów miało nieprawidłowe ciśnienie w oponach…
![]() |
Źródło: Michelin.pl |
Na zakończenie jeszcze pomysł Volkswagena – program „Krytyczny dostawca”. Firma współpracuje z około 700 różnymi dostawcami części i usług. Jakiekolwiek problemy we współpracy z podwykonawcami negatywnie wpływają na działanie całego przedsiębiorstwa. Dlatego Volkswagen pomaga tym dostawcom, którzy nie spełniają wszystkich wymogów jakościowych koncernu, organizując specjalne audyty biznesowe i wdrażając programy naprawcze.
Powyższe przykłady nie wyczerpują oczywiście tematu motoryzacji odpowiedzialnej społecznie. Corocznie na polskim rynku pojawiają się nowe projekty, spośród których te ciekawsze opisują właśnie raporty Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Najlepsze praktyki minionego roku można znaleźć w publikacji „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki 2012”, a przykłady z lat ubiegłych tutaj. Szerokości!
Ciekawy artykuł
OdpowiedzUsuńPracodawca jest odpowiedzialny za pracownika więc powinien go skierowac na badania do lekarza medycyny pracy http://www.aszkolenia.pl/1740/czym-zajmuje-sie-medycyna-pracy.html Medycyna pracy zajmuje się badaniem i monitorowaniem zdrowia wszystkich pracowników. Lekarz medycyny pracy ma dodatkowo za zadanie wykrywać zagrożenia zdrowotne, które mogą stwarzać konkretne miejsca i stanowiska pracy.
OdpowiedzUsuńCiekawe informacje
OdpowiedzUsuńRewelacyjny jest ten wpis
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńzgadzam się
UsuńWiele tutaj interesujących i ważnych informacji.
OdpowiedzUsuńPodoba mi się ten wpis
OdpowiedzUsuńUwielbiam takie wpisy i pogłębianie dzięki nim swojej wiedzy
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuń